BAHTERA CINTA MENCARI REDHA ILAHI...

BAHTERA CINTA MENCARI REDHA ILAHI...

♥♥♥♥♥usratiy till jannah♥♥♥♥♥♥

Daisypath Anniversary tickers

ahlan wasahlan permata hati kami..

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Ahlan wa sahlan..

Jumaat, 12 Februari 2010

Manfaatkan Hidup Sepenuhnya..

12feb2010
28 safar 1431H

Manfaatkan Hidup Sepenuhnya


Bismillahirrahmanirrahim.

Setiap hari kita penat, pergi kuliah, pulang dari kuliah, tidur, makan, dan sebagainya. Pergi kerja pagi ptg malam, balik keje, ngaja tuisyen, bisnes.. bisnes lagi,hujung minggu ziarah saudar, jumpa kawan n teman n sahabat..aktiviti sana-sini dn byk lagi... Pernah tak kita terfikir, “Aku penat-penat buat benda ni semua untuk apa? Untuk jadi doktor semata-matakah? Kemudian kerja dan kerja tanpa henti, hingga sampai ajal menjemput?”
Katakanlah, jika nyawa kita ditarik sebelum kita menjadi doktor atau cita-cita lain, berbaloikah usaha yang telah kita lakukan selama hidup kita itu jika tujuan kita hanya untuk mencapai cita-cita dunia?
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
At-Tur:56
Seperti yang kita ketahui, menuntut ilmu juga merupakan salah satu ibadah. Jika kita niatkan setiap hari kita adalah untuk-Nya, insya Allah ilmu yang dipelajari mudah diingati, dan hidup kita diberkati. Niatkan segalanya untuk-Nya.
Dan bagaimana pula kalau kita sudah menjadi doktor, adakah ibadah kita terhenti setakat itu, setakat menuntut ilmu sebagai seorang pelajar?

Jom kita sama-sama periksa balik, untuk beribadah kepada-Nya, kita harus melaksanakan 2 tugas kita di dunia ini iaitu hamba dan khalifah. Seorang hamba diciptakan adalah untuk mentaati tuannya. Dan Allah telah menciptakan hamba-Nya untuk menjadi khalifah di muka bumi ini, seperti firman-Nya:
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata):
“Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?”.
Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”.
al-Baqarah:30
Tugas sebagai khalifah dilaksanakan dengan menyampaikan Islam atau dengan kata mudahnya amar ma’ruf dan nahi mungkar.

Tugas kita sebagai doktor nanti insya Allah, sememangnya mudah untuk mendapat pahala dengan menolong dan merawat orang lain dengan niat yang ikhlas. Tetapi, secara tidak kita sedari, Allah sebenarnya telah menghamparkan suatu peluang yang lebih berharga untuk kita mencari keredhaan-Nya dengan lebih luas dengan menggunakan profesion kita sebagai seorang doktor itu nanti.

Seperti yang kita ketahui, kerjaya sebagai seorang doktor dipandang sangat mulia dan dihormati oleh masyarakat. Apa kata, kita manfaatkan kerjaya ini sehabis mungkin untuk menggapai redha-Nya iaitu dengan menyampaikan Islam secara tidak langsung kepada orang lain. Sama-sama kita manfaatkan segala yang disediakan oleh-Nya untuk menggapai redha-Nya. Rebutlah setiap kesempatan yang ada untuk berbakti kepada-Nya, berbakti kepada agama-Nya.
Ingatilah firman-Nya:
“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah, lalu berilah peringatan!”
Al-Mudassir:2
Hidup ini tidak kita ketahui masih panjang atau tidak, gunakan semaksimumnya untuk-Nya, untuk Dia, al-Khaleeq yang telah menciptakan kita, untuk Dia yang telah menjadikan segala sesuatu di muka bumi ini untuk kita, untuk Dia yang telah memberikan kita bermacam nikmat berupa rezeki dan kejayaan.

Kalau kita imbau sejarah Rasululullah, betapa Baginda dan sahabat-sahabat bersusah payah mengembangkan Islam sehingga Islam menguasai dua pertiga dunia. Allah telah permudahkan jalan kita untuk menyampaikan dan mengembangkan Islam dan kini, tugas kita, umat Nabi Muhammad s.a.w. yang sangat dicintai Baginda, kita yang Baginda sebut-sebutkan di saat ajalnya datang menjemput, generasi rabbani yang diharapkan untuk menyambung dakwah Rasulullah s.a.w. .
Kerana dakwah itu tidak akan berhenti. Islam itu akan tetap gemilang, walaupun kita membantu agama-Nya atau tidak, kerana janji-Nya adalah benar dan pasti benar.
Kita sangat memerlukan-Nya. Jagalah hubungan kita dengan-Nya, nescaya Dia membantu kita.
Firman-Nya:

” Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.
”Muhammad:7
dan lagi:

“Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk (tidak ikut berperang), satu darjat.
Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (syurga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar (iaitu) beberapa darjat daripada-Nya, ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
An-Nisa’:95-96
Jom kita sama-sama asah diri dan perbaiki diri kita dari sekarang untuk melaksanakan tanggungjawab kita kepada-Nya dengan harapan menggapai syurga-Nya yang tertinggi insya Allah.(Menyeru untuk diriku yg selalu lalai)...

Ingatlah jalan ke syurga itu terisi dengan perkara yang bukan kesukaan kita, jalan ke neraka pula ditemani perkara yang memuaskan nafsu, yang pastinya menyeronokkan.
wallahu'alam...
12022010
28SAFAR1431H
BAITI JANNATI..

ctnzmn..siti situ sana sini......

 
COPYRIGHT@CTNZMN@DUNIA UMMI@ niat hidupku matiku ibadahku hanya kerana ALLAH